Υπόκεινται όλα στο κανόνα της φύσης που
ονομάζεται χρυσή τομή. Παρουσιάζεται και στα τρία ο χρυσός αριθμός φ.
Τι είναι
όμως ο αριθμός φ;
Μια σπουδαία αριθμολογική προσέγγιση ή οποία έχει σαφές
επιστημονικό υπόβαθρο είναι ο χρυσός αριθμός φ, ή όπως αλλιώς λέγεται η χρυσή
αναλογία.
Ως χρυσή τομή φ ορίζεται ως το πηλίκο
των θετικών αριθμών α και β όταν ισχύει
α/β=(α+β)/β και ισούται περίπου
με 1,618. Θεωρείται ότι δίνει αρμονικές αναλογίες και για το λόγο αυτό έχει
χρησιμοποιηθεί στην αρχιτεκτονική και τη ζωγραφική, τόσο κατά την αρχαία Ελλάδα
όσο και κατά την Αναγέννηση. Η χρυσή τομή
συμβολίζεται με το γράμμα φ προς τιμήν του Φειδία, του γνωστότερου ίσως γλύπτη
της ελληνικής αρχαιότητας, και του σημαντικότερου της κλασικής περιόδου.
Με βάση το χρυσό λόγο δημιουργήθηκαν
πολλά έργα της κλασσικής εποχής, όπως ο Παρθενώνας, και της αναγεννησιακής
εποχής, όπως είναι ζωγραφικά έργα του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Ακόμη και σήμερα χρησιμοποιείται για την
απόδοση της αρμονίας σε έργα, ή στην πλαστική χειρουργική για την ωραιοποίηση
του ανθρώπινου προσώπου.
Το 1202 ο Λεονάρντο Μπονάτσα προσπάθησε
να υπολογίσει την ταχύτητα αναπαραγωγής των κουνελιών στη Γη σε ιδανικές
συνθήκες.
Ας υποθέσουμε, έλεγε,ότι έχουμε ένα
μοναδικό ζευγάρι, το οποίο αρχίζει να αναπαράγεται από τον πρώτο κιόλας μήνα
και μετά από κάθε μήνα κύησης γεννά ένα ακόμη ζεύγος. Και ότι κάθε νέο ζεύγος
γίνεται γόνιμο σε δύο μήνες μετά τη γέννησή του και αρχίζει να αναπαράγεται με
τον ίδιο ρυθμό. Πόσα ζευγάρια κουνελιών θα έχουμε στο τέλος του πρώτου χρόνου;
Στο τέλος του πρώτου μήνα το αρχικό ζευγάρι
είναι έτοιμο να τεκνοποιήσει, αλλά υπάρχει μόνο αυτό. Στο τέλος του δεύτερου
μήνα έχουμε το αρχικό ζευγάρι και το πρώτο ζευγάρι παιδιών του. Στο τέλος του
τρίτου μήνα έχουμε το αρχικό ζευγάρι, το πρώτο ζευγάρι παιδιών του, που είναι
έτοιμα κι αυτά να τεκνοποιήσουν, και ένα δεύτερο ζεύγος παιδιών του. Στο τέλος
του τέταρτου μήνα έχουμε το αρχικό ζευγάρι και το τρίτο ζεύγος παιδιών του, το
πρώτο ζεύγος παιδιών και το πρώτο δικό τους ζεύγος παιδιών, καθώς και το
δεύτερο ζεύγος παιδιών, που είνα ι έτοιμο να τεκνοποιήσει. Πιο συγκεκριμένα, η
ακολουθία των ζευγαριών κουνελιών είναι: 1, 1, 2, 3, 5. Μπορείτε να εντοπίσετε
το μοτίβο που κρύβεται πίσω από αυτή την αλληλουχία; Αν την επεκτείνουμε λίγο
ακόμα, τα πράγματα αρχίζουν να ξεκαθαρίζουν: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55,
89, 144, 233…Δηλαδή, για να δημιουργήσουμε τη λεγόμενη ακολουθία Φιμπονάτσι
(γνωστή και ως «αριθμοί Φιμπονάτσι»), αρκεί να προσθέσουμε τα δύο προηγούμενα
νούμερα για να έχουμε το αμέσως επόμενο. Όμως, τι σχέση έχει αυτή η ακολο υθία
με το χρυσό αριθμό. Το πηλίκο της διαίρεσης κάθε νούμερου της ακολουθίας με το
προηγούμενο του πλησιάζει το χρυσό αριθμό. Όσο προχωρεί η ακολουθία, το πηλίκο
προσεγγίζει ολοένα και περισσότερο το χρυσό αριθμό.
Που αλλού εμφανίζεται o χρυσός αριθμός;
Στην αρχιτεκτονική
Η πρόσοψη του Παρθενώνα αποτελεί ένα
παράδειγμα χρήσης της χρυσής τομής (Φ) στην αρχιτεκτονική.
Ο τριγωνισμός, μια άλλη μέθοδος
συγκρότησης ρυθμικών καμβάδων με βάση ορισμένα προνομιούχα τρίγωνα, γνώρισε τη
μεγαλύτερη διάδοσή του τον περασμένο αιώνα. Αυτά είναι: (1)το πυθαγόρειο, δηλαδή
το ορθογώνιο με σχέση πλευρών 3:4:5, (2) το αιγυπτιακό, δηλαδή το ισοσκελές με
αναλογία βάσης προς ύψος 8:5, (3) το ισοσκελές με γωνία κορυφής 36 μοίρες, που
αποτελεί τη μονάδα του κανονικού δεκαγώνου, και έχει σχέση πλευράς προς βάση Φ
και τέλος (4) το ισόπλευρο, που αποτελεί τη μονάδα του εξαγώνου. Τέτοιες
μεθόδους επαλήθευσης συναντά κανείς στα αρχιτεκτονικά έργα του μοντέρνου
κινήματος, Le Corbusier, Bauhaus κλπ
Το Φ στην τέχνη
Αργότερα ο Leonardo Da Vinci ζωγράφισε
το πρόσωπο της Mona Lisa ώστε αυτό να χωράει τέλεια σε ένα χρυσό ορθογώνιο και
δόμησε τον υπόλοιπο πίνακα γύρω από το πρόσωπο χωρίζοντάς τον επίσης σε χρυσά
ορθογώνια. Ο Mozart διαίρεσε μεγάλο αριθμό από τις σονάτες του σε δύο μέρη, η
χρονική αναλογία των οποίων αντιστοιχεί στη χρυσή τομή, τον αριθμό φ, αν και
υπάρχει σημαντική διχογνωμία για το κατά πόσο αυτό έγινε σκόπιμα.
Το Φ στη φύση
Το ανθρώπινο σώμα έχει δομηθεί και
αναπτύσσεται σε αναλογίες Φ. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές «ανατολίτικες
θρησκείες» και κινήματα στα πλαίσια της διδασκαλίας τους για διαλογισμό και την
«αυτοσυγκέντρωση και στο λεγόμενο «γιόγκα» η στάση του ανθρώπινου σώματος
γίνεται κατά αυτό τον τρόπο έτσι ώστε τα «κεντρικά – κομβικά» σημεία του
σώματος να βρίσκονται σε αναλογίες Φ.
Αν μετρήσουμε την απόσταση από την
κορυφή του κεφαλιού μέχρι το πάτωμα και τη διαιρέσουμε με την απόσταση από τον
αφαλό μέχρι το πάτωμα προκύπτει πάντα ο ίδιος αριθμός…
Αν μετρήσουμε την απόσταση από τον ώμο
μέχρι τις άκρες των δακτύλων και τη διαιρέσουμε με την απόσταση από τον αγκώνα
μέχρι τις άκρες των δακτύλων προκύπτει πάντα ο ίδιος αριθμός… ο αριθμός αυτός
είναι ο 1,618 ή ο γνωστός αριθμός φ!!! Στο ανθρώπινο σώμα ο χρυσός λόγος
εντοπίζεται σε πολλές ανατομικές αναλογίες, τις οποίες παρατήρησε και κατέγραψε
ο Λεονάρντο ντα Βίντσι στον βιτρούβιο άντρα.
Πού αλλού συναντάμε τον αριθμό αυτό;
Στον αριθμό της σπείρας που μπορούμε να μετρήσουμε αριστερά και δεξιά στους
σπόρους των ηλίανθων, στον αριθμό των πετάλων των λουλουδιών (3 στο αγριόκρινο,
5 ή 8 σε κάποια φυτά του γένους ranunculus, ενώ οι μαργαρίτες και οι ηλίανθοι
συνήθως έχουν 13, 21, 34, 55 ή 85 πέταλα…) και στον αριθμό των ανθών στα σπιράλ
του κουνουπιδιού και του μπρόκολου.
Επίσης,
στον ναυτίλο (ένα πανέμορφο κοχύλι), ο λόγος των ακτινών του κάθε
θαλάμου με τον προηγούμενο ισούται με το χρυσό λόγο.
Για ποιο λόγο άραγε η φύση δείχνει
ιδιαίτερη αδυναμία στην ακολουθία των αριθμών που ο λόγος τους μας δίνει το φ
(ακολουθία Φιμπονάτσι); Τα φύλλα, τα πέταλα και οι σπόροι οργανώνονται στα φυτά
ακολουθώντας ένα συγκεκριμένο μοτίβο γιατί έτσι, καθώς αναπτύσσονται,
αξιοποιούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το διαθέσιμο χώρο. Αν κατανείμουμε τα
φύλλα στο μίσχο σύμφωνα με το χρυσό αριθμό, όλα θα επωφελούνται στο μέγιστο
βαθμό από το φως του ήλιου, χωρίς να κρύβει το ένα το άλλο. Τα λουλούδια, χάρη
στο χρυσό αριθμό, προσελκύουν όσο το δυνατόν καλύτερα τα έντομα που μεταφέρουν
τη γύρη. Η ακολουθία Φιμπονάτσι είναι η πιο επιτυχημένη προσέγγιση του αριθμού
φ.
Σε ένα μελίσσι…
Η μέλισσα γεννιέται από ένα μη γονιμοποιημένο
αβγό της βασίλισσας, δηλαδή έχει μητέρα αλλά όχι και πατέρα. Αντιθέτως, τόσο η
βασίλισσα (η μοναδική που μπορεί να κάνει αβγά) όσο και οι εργάτριες
γεννιούνται από αβγά που έχουν γονιμοποιηθεί από αρσενικό. Αυτές, λοιπόν, έχουν
και πατέρα και μητέρα. Επομένως, το γενεαλογικό δέντρο του κηφήνα διαμορφώνεται
ως εξής: έχει 1
μητέρα, 2 παππούδες (αρσενικό και
θηλυκό), 3 προπαππούδες (δύο από την οικογένεια της γιαγιάς και μία του
παππού), 5 προπροπαππούδες, 8 προ προ προπαππούδες και ούτω καθεξής.
Το γενεαλογικό δέντρο του κηφήνα είναι
μια ακολουθία Φιμπονάτσι!
Και όχι μόνο αυτό. Το 1966, ο Νταγκ
Γιανέγκα, από το
Μουσείο Έρευνας στην Εντομολογία του
Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια,
ανακάλυψε ότι η αναλογία που υφίσταται
ανάμεσα σε εργάτριες μέλισσες και
κηφήνες σε ένα μελίσσι προσεγγίζει το
χρυσό αριθμό…
Δημοσίευση σχολίου