Σάββατο, 10 Μαρτίου 2018

Η παγίδα στο μέλι



Η καταναλωτική μας συμπεριφορά μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή, την ποιότητα και την τιμή ενός προϊόντος, έχει άμεσο αντίκτυπο στην οικονομία της χώρας μας αλλά κυρίως έχει σημαντική επίδραση στην υγεία μας. Σημαντικός παράγοντας για την διαμόρφωση καταναλωτικής κουλτούρας είναι η γνώση. Το μέλι αποτελεί ένα από τα πιο θρεπτικά και δημοφιλή τρόφιμα που κατέχουν ξεχωριστή θέση στην γαστρονομική κουλτούρα της Ελλάδας.

Το βασικότερο στοιχείο για το μέλι είναι πως πρόκειται για ένα προϊόν εσοδείας. Τι σημαίνει αυτό;
Πως το μέλι ενός παραγωγού είναι διαφορετικό κάθε χρονιά και εξαρτάται άμεσα από σειρά διαφόρων παραγόντων όπως ο τόπος, οι καιρικές συνθήκες, ο τρόπος ζωής των μελισσών ακόμη και από την βασίλισσα.
Μιλώντας για το θυμαρίσιο μέλι κυρίως και σύμφωνα με των Κώδικα Τροφίμων, ως θυμαρίσιο μέλι ορίζεται το μέλι που περιέχει τουλάχιστον 18% γυρεόκοκκο θυμαριού. Η μέλισσα μπορεί δηλαδή να τρυγά διάφορα βότανα αλλά το μέλι της θα πρέπει να προέρχεται κυρίως  από θυμάρι σε ποσοστό τουλάχιστον 18%.  Σε αυτή την περίπτωση όταν ένας παραγωγός μαζέψει μέλι με γυρεόκοκκο 30%, τον συμφέρει πιο πολύ να το αναμίξει με άλλο μέλι κατώτερης ποιότητας, επιτυγχάνοντας ποσοστό θυμαρίσιου 18%, μειώνοντας το κόστος και διπλασιάζοντας την ποσότητα του. Η ανάμειξη των μελιών γίνεται με θερμική επεξεργασία που σημαίνει πως το μέλι, πέρα από την αραίωση, χάνει και σημαντικό μέρος της θρεπτικής του αξίας.
Τέλος, ένα χαρμάνι μελιών μπορεί να δώσει σταθερό χρώμα και γεύση μετατρέποντας το μέλι από ένα προϊόν εσοδείας σε εμπορικό προϊόν μαζικής διάθεσης αλλά χαμηλής ποιότητας.
Εάν λοιπόν αντιμετωπίσουμε το μέλι με τα χαρακτηριστικά ενός «ζωντανού» προϊόντος, όπως το κρασί, και αναζητήσουμε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στην ετικέτα του, τότε θα βοηθήσουμε σίγουρα τον παραγωγό να γίνει καλύτερος, την αγορά να λειτουργήσει ανταγωνιστικά, την άνοδο της ποιότητας των προϊόντων και κυρίως θα ωφελήσουμε την υγεία μας.

Χάρης Τζαννής, Fnl-guide.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου